در آمریکا از نیمه شب دوشنبه 13 آذر 96 آتش‌سوزی بزرگی چند نقطه در جنوب کالیفرنیا را فرا گرفته. آتش‌سوزی تا این لحظه حدود سی هزار نفر را مجبور کرده تا خانه‌هایشان را ترک کنند.
آتش‌سوزی در منطقه ونچورا، در شمال لس‌آنجلس، با پیش‌روی به سوی کرانه اقیانوس آرام، یکی از اصلی‌ترین بزرگراه‌های کالیفرنیا را در آستانه انسداد قرار داده و هزاران خانه را با خطر نابودی ربرو کرده است.
آتش که با وزش بادهای شدید غیرقابل کنترل شده، تاکنون ۱۵۰ بنا را سوزانده، ۱۵۰ هزار نفر را ناچار به تخلیه فوری منازلشان کرده و بخش وسیعی از منطقه ونچورا در ۱۰۰ کیلومتری شمال لس‌آنجلس را در بر گرفته است.
صبح چهارشنبه (15 آذر ماه) ، در حالی که کرانه شرق آمریکا با التهاب اعلام خبر انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت‌المقدس روبرو بود، در کرانه غربی این کشور، هلی‌کوپتر و هواپیماهای آتش‌نشانی در کنار بیش از ۱۰۰۰ آتش‌نشان تلاش می‌کردند از زبانه کشیدن آتش به مناطق مسکونی در حاشیه بزرگراه اصلی 101 جلوگیری کنند.
آن‌طور که مقام‌های منطقه می‌گویند ۱۲۰۰۰ بنا در مسیر آتش قرار گرفته‌اند و خطر نابودی آنها را تهدید می‌کند.
آنها می‌گویند چنانچه وزش بادهای شدید که در این فصل سال از سوی اقیانوس آرام به سمت شمال کالیفرنیا می‌وزد شدت گیرد، باید منتظر گسترده شدن دامنه این آتش‌سوزی در ساعات آینده بود.
با گسترش دامنه آتش‌سوزی، بخش‌هایی از بزرگراه قدیمی ۱۰۱ که سه ایالت کالیفرنیا، اروگان و واشنگتن در غرب آمریکا را به هم وصل می‌کند با خطر انسداد روبرو شده است و زبانه‌های آتش کم‌کم به کرانه‌های اقیانوس آرام که در اکثر مناطق این بزرگراه در کنار جاده قرار گرفته، می‌رسند.
با وجود این راه‌های اصلی تردد در این منطقه همچنان باز اعلام شده‌اند اما مسئولان از مسافران خواسته‌اند که حواس‌شان به آتش که با ورزش باد به طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد، باشد.